Edirne Milletvekili ve Ziraat Mühendisi Ediz Ün, kabine toplantısı sonrası Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın açıkladığı zirai don ödemelerine sert tepki gösterdi. Ün, “Yaz sıcağında çiftçiye bir donda AKP vurdu.” ifadesini kullandı.
200 MİLYAR LİRALIK KAYBA KARŞI 23,5 MİLYAR DESTEK
Ün, 21 Nisan’da 65 ili etkileyen ve son 30 yılın en ağır zirai don olayı olarak kayıtlara geçen felaketin tarımda büyük yıkıma yol açtığını söyledi. 34 ilde 16 farklı ürünün zarar gördüğünü hatırlatan Ün, “TÜİK verilerine göre 28 milyon ton olması beklenen üretim 21 milyon tona düştü. Üreticideki kayıp 200 milyar lirayı buluyor. Buna rağmen Erdoğan, Çiftçi Kayıt Sistemi’ne kayıtlı 420 bin üreticiye sadece 23,5 milyar lira ödeme yapılacağını açıkladı.” dedi.
Ün, ÇKS’ye kayıtlı olmayan üreticilerin destek kapsamına alınmadığını belirterek, “Tarımsal Üretim Kayıt Sistemi’ne (TÜKAS) kayıtlı çiftçiler de kapsama girmeliydi. Sigortasız üreticiye verilen destek ise aylık 5 bin lirayı bile bulmuyor. Çiftçiye söylenen tek şey ‘git borçlan.’ Böylece üretici adım adım iflasa sürükleniyor.” diye konuştu.
AFETLERİN ÜZERİNE YETERSİZ DESTEKLER EKLENDİ
Zirai donun yanı sıra kuraklığın da büyük kayıplara yol açtığını dile getiren Ün, “Bu yıl çiftçimizin başına gelmeyen doğal afet kalmadı. Aşırı sıcaklar nedeniyle tarlada ürün kayıpları yaşandı, bahçelerde kalite düştü. Çiftçi ne ürün alabildi ne de ürününü değerinde satabildi. Bir de üzerine AKP’nin yetersiz destekleri ve kötü ekonomi yönetiminin faturası çiftçiye kesildi. Öyle bir tablo oluştu ki çiftçi kazanamadı, vatandaş da ürüne ulaşamadı.” dedi.
AKP FAİZE KAYNAK AYIRIYOR
Ün, verilen desteklerin yaraları sarmaktan uzak olduğunu belirterek, “Ama iş faiz ödemelerine geldiğinde AKP kesenin ağzını açıyor. Zirai don için ayrılan para, faize ödenenin yüzde 5’i bile değil. Çiftçimiz bunun farkına varmalı. AKP kaldıkça çiftçinin tarlası da bağı da bahçesi de hayvanı da elden gidecek.” ifadelerini kullandı.

