Giresun’da meslek örgütleri, Nisan ayında yaşanan zirai don felaketinin ardından fındık üreticilerinin ve bölge ekonomisinin büyük kayıplar yaşadığını belirterek, hükümetten üretici ve esnafa yönelik destekleyici adımlar beklediklerini duyurdu.
Giresun Ticaret ve Sanayi Odası’nın ev sahipliğinde yapılan toplantıya; Bulancak TSO, Giresun Ticaret Borsası, Karadeniz Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği, Giresun Esnaf ve Sanatkârlar Birliği ve Giresun Ziraat Odası temsilcileri katıldı. Yapılan ortak açıklamada, fındıkta verim kaybının sadece iklim koşullarından değil, kahverengi kokarca istilası gibi biyotik tehditlerden de kaynaklandığı belirtildi.
VERİM DÜŞTÜ, KALİTE TEHLİKEDE
Açıklamada, dünya fındık üretiminin %70’ini karşılayan Türkiye’de verim ortalamasının düşüklüğüne dikkat çekilirken, yaşlanan bahçeler, zararlılar ve don afeti nedeniyle üreticinin mağdur olduğu vurgulandı. 11-12 Nisan 2025 tarihlerinde Karadeniz genelinde yaşanan don felaketinin, özellikle 500 metre rakımın üzerindeki alanlarda ciddi zarara neden olduğu aktarıldı.
DESTEKLER ŞART: GÜBRE, MAZOT, ZİRAİ İLAÇ VE KREDİ ÖTELEMESİ
Üreticinin desteklenmesi gerektiğine dikkat çekilen açıklamada, “Gübre, mazot ve zirai ilaç gibi temel girdilere destek sağlanmalı; mevcut tarımsal krediler faizsiz olarak ötelenmelidir” denildi. Ayrıca Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın don zararı yaşayan üreticiler için destek sözü hatırlatılarak, bu beyanın bölge üreticisi için bir umut olduğu ifade edildi.
ESNAFA UZUN VADELİ KREDİ VE VERGİ ERTELEME ÇAĞRISI
Zirai felaketin sadece üreticiyi değil, bölgedeki esnafı da etkilediğini belirten meslek örgütleri, ekonomik dar boğazın önüne geçmek için şu önerileri sıraladı:
Tüm esnaf ve ticari işletmelere yönelik vergi borçlarının en az bir yıl süreyle ertelenmesi,
Maliyeti düşük, uzun vadeli kredi uygulamasının ivedilikle devreye alınması,
Orta ve Doğu Karadeniz bölgelerini kapsayan özel destek paketlerinin hazırlanması.
“BÖLGE EKONOMİSİ RİSK ALTINDA”
Fındık sektöründe oluşabilecek ekonomik krizin yalnızca üreticiyi değil, bölge genelinde tüm ekonomik yapıyı etkileyeceği ifade edildi. Açıklama, şu çağrıyla sona erdi:
“Fındık sektörünü ayakta tutmak, bölgesel kalkınmanın devamı için stratejik önem taşımaktadır. Merkezi hükümetin ve ilgili tüm kurumların bu sürece duyarlı yaklaşmasını ve acil eylem planlarını devreye almasını bekliyoruz.”

