Kocaeli’nde 600’ü aşkın vatandaşın hastanelere başvurmasına neden olan toplu gıda zehirlenmesi vakası, gıda güvenliğine dair ihmallerin halk sağlığını nasıl tehdit ettiğini bir kez daha gözler önüne serdi.
TMMOB Gıda Mühendisleri Odası İzmir Şubesi’nden yapılan açıklamada, olay sadece bir işletmenin ihmali olarak değil, sistematik denetim eksikliklerinin ve derinleşen yoksulluğun sonucu olarak değerlendirildi.
UCUZ YEMEK, BÜYÜK TEHLİKE
Açıklamada özellikle döner, hamburger ve tavuklu pilav gibi hızlı tüketim ürünlerinin, uygun olmayan üretim, taşıma ve saklama koşulları nedeniyle büyük risk taşıdığına dikkat çekildi. Bu tür ürünlerde hijyen kurallarına uyulmaması durumunda zehirlenmelerin ölümcül sonuçlar doğurabileceği vurgulandı.
Vatandaşların özellikle ekonomik kriz nedeniyle daha ucuz yiyecekleri tercih etmek zorunda kaldığı, bu durumun da denetimsiz ve düşük kaliteli ürünlerin yayılmasına zemin hazırladığı belirtildi. “Her geçen gün açlık sınırı altında yaşamaya mahkûm edilen yurttaşlarımız, düşük fiyatlı ürünlere yönelmek zorunda kalıyor. Bu da gıda güvenliğinin en zayıf halkasında büyük bir kırılma yaratıyor” denildi.
TAVUK DÖNERDE UYULMASI GEREKEN KRİTİK KURALLAR
Tavuk döner gibi ürünlerin ciddi kontrol gerektirdiği belirtilen açıklamada, sağlıklı tüketim için bazı temel kurallar sıralandı:
- Şişe takılan dönerin 24 saat içinde tüketilmesi
- Ocak yakıldıktan sonra en fazla 12 saat içinde ürünün bitirilmesi
- Ertesi gün kalan ürünlerin yeni ürünle karıştırılmaması
- İç sıcaklığın en az 75°C olması
- Çapraz bulaşma ve soğuk zincir kırılmalarına karşı önlem alınması
- Salmonella bakterisinin, özellikle yeterince pişirilmeyen tavuk ürünlerinde hayatta kalabildiği ve bu bakterinin bağışıklık sistemi zayıf bireylerde hayati risk taşıdığı vurgulandı.
BİR ZEHİRLENME VAKASINDAN FAZLASI
Açıklamada bu son zehirlenme olayının tek bir işletmenin hatasıyla açıklanamayacağı ifade edilerek, “Yetersiz denetimler, düşük tüketici bilinci ve artan yoksulluk bu tabloyu besliyor. Üstelik yakın zamanda büyük bir döner zincirinin terör örgütüyle bağlantısının ortaya çıkması, bu zincirin sayısız şubesi olduğu düşünüldüğünde, denetimlerin ne kadar zayıf kaldığını da gözler önüne seriyor” ifadelerine yer verildi.
“SAĞLIKLI GIDAYA ERİŞİM BİR HAKTIR”
Gıda Mühendisleri Odası, açıklamasının sonunda kamu otoritelerine ve ilgili tüm kurumlara çağrıda bulundu:
“Bugün yaşanan gıda zehirlenmeleri, açıklanmayan pestisit analizleri, defalarca tağşiş listesine giren ama ceza almayan firmalar, terör destekli zincirler ve hükümet destekli şirketlerin yayılması bize şunu göstermektedir: Bu sorunlar politiktir. Gıda güvenliği bir lüks değil, temel bir insan hakkıdır. Bu hakkın korunması için acil ve sürdürülebilir önlemler alınmalıdır.”

