Türkiye’nin 3 yıldır süt üretiminde ilk sırada yer alan İzmir’de besiciler, kuraklık nedeniyle su kaynaklarının azalmasından olumsuz etkilendi. Kentte 3 bine yakın işletmede yaklaşık 480 bin sağmal büyükbaş ve küçükbaş hayvan bulunuyor. Üreticiler, kaba yem ihtiyacını uzun yıllar 55 bin dekarda üretilen 3 milyon 451 bin ton silajlık mısır ile karşılıyordu. Ancak silajlık mısırın gelişim sürecinde yüksek su istemesi, üreticileri alternatif arayışına yönlendirdi.
SORGUM / SUDAN OTU YÜKSELİŞTE
Tarım ve Orman Bakanlığı’nın yüzde 75 hibeyle desteklediği sorgum sudan otu, İzmirli besicilerin yeni tercihi oldu. Kentte 2020’de 28 olan sorgum sudan otu yetiştiricisi sayısı 2025’te 337’ye çıktı. Aynı dönemde ekim alanı 451 dekardan 6 bin dekara yükseldi. İl Tarım ve Orman Müdürü Mustafa Şahin, yağışların bu yıl da yetersiz olduğunu, ilk 8 ayda geçen yıla göre yüzde 27 düşüş kaydedildiğini açıkladı.
“ARTIK ÜRETİMİMİZİ SUYA GÖRE PLANLIYORUZ”
Şahin, küresel ısınmanın etkilerini net biçimde hissettiklerini vurgulayarak, “Mısır sulaması 7–8 sefere kadar gidiyor ama sorgum sudan otunda aynı ürünü 2–3 sulamayla alabiliyoruz. Artık var olan suya göre ürün desenimizi oluşturuyoruz” diye konuştu.
BESİCİLER MEMNUN
Menemen ilçesi Hasanlar Mahallesi’nde süt üreticiliği yapan çiftçiler de sorgum sudan otunun avantajlarına dikkat çekerek, “Bu ot mısıra göre suyu yarı yarıya daha az tüketiyor. Hem sütte hem beside eşdeğer sonuç veriyor. Büyük çiftçilerin çoğu artık bu otu tercih ediyor.” İfadelerini kullandılar.

