Edirne Milletvekili ve Ziraat Mühendisi Ediz Ün, Türkiye’de mısır hasadının başlamasına sayılı günler kala hükümete çağrıda bulunarak, mısır ithalatına derhal kota getirilmesini istedi. Ün, yüksek gıda enflasyonu karşısında AKP’nin çözüm arayışını yine ithalatta bulduğunu, bu yaklaşımın üreticiyi bitme noktasına getirdiğini söyledi.
Türkiye’nin yıllık mısır üretiminin 8,5 milyon ton olduğunu hatırlatan Ün, bu üretimin büyük bölümünün özellikle kanatlı hayvancılıkta kullanıldığını belirtti. Ancak hükümetin yerli üretici yerine ithalatı tercih ettiğine dikkat çekti: “Et ve yumurta fiyatları artıyor diye çözüm yine ithalatta arandı. Geçen yıl 1 milyon tonluk ithalat kotasıyla başlayan süreçte ülkemiz mısırla doldu. 2023’te toplam 4 milyon ton mısır ithal edildi. Bu yıl ise sadece ilk beş ayda 2,5 milyon tona ulaşıldı. Bu, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 40 artış demek. Haziran verileri de eklenince ilk yarıda 3 milyon ton aşıldı. Bu tablo kabul edilemez.”
“DEPOLAR DOLU, TÜCCAR ALIM YAPMAYACAK”
Ediz Ün’e göre en büyük tehdit, yerli üreticinin hasat ettiği mısırın değer bulamayacak olması: “Önümüzdeki haftalarda hasat başlayacak ama depolar ithal ürünlerle dolu. Tüccar alım yapmayacak, fiyatlar düşecek. Bu, doğrudan üreticinin emeğinin hiçe sayılmasıdır. Üretici kaybederse Türkiye kaybeder.”
“İTHALAT, TAVUK ETİNDE SINIRLI DÜŞÜŞ SAĞLADI AMA YUMURTADA İŞE YARAMADI”
Ün, ithalatın beklenen etkiyi yaratmadığını da belirtti. Tavuk etinde sınırlı bir fiyat düşüşü olsa da yumurta fiyatlarında iyileşme sağlanamadığını vurguladı: “Yüksek gıda enflasyonu karşısında akla gelen tek çözüm ithalat. Oysa bu model üreticiyi tedirgin ediyor. Geçen yıl TMO alım fiyatını açıklamadı. Bu yıl da tatmin edici bir fiyat vermeyeceği belli. TMO elindeki mısırı 11 bin liradan satışa çıkardı, serbest piyasada fiyat 12 bin lira. Üstelik jeopolitik risklerle girdi maliyetleri de artmışken, üreticiyi korumak yerine yine ithalat tercih ediliyor.”
“39 MİLYON TON İTHALATA 9 MİLYAR DOLAR HARCANDI”
Ün, AKP iktidarının 22 yılda toplam 39 milyon ton mısır ithalatı için 9 milyar dolar harcadığını hatırlattı ve bu kaynağın yerli üreticiye yönlendirilmesi halinde Türkiye’nin kendi kendine yeten bir üretim gücüne ulaşabileceğini söyledi: “Bu yıl alınacak her karar, gelecek yılın üretimini belirleyecek. Yoğun ithalat çiftçiye zarar verir. Ama AKP ve Saray, ithalat sevdasından vazgeçmiyor.”
“HASAT SONUNA KADAR İTHALATI DURDURUN”
Ediz Ün, hükümete son kez açık bir çağrıda bulundu: “Eğer gerçekten bu ülkeyi, bu toprağın emeğini ve çiftçimizi önemsiyorsanız; 1 Ağustos’ta yeniden yürürlüğe girecek olan yüzde 130 gümrük vergisini şimdiden devreye alın. Zaten verilen 1 milyon tonluk gümrüksüz ithalat kotası da doldu. En azından hasat sezonu bitene kadar ithalatı tamamen durdurun. Çiftçimiz nefes alsın, bu zor günlerde üreticinin yanında durmanın tam zamanı.”

